Thursday, December 31, 2009

Tikam-tikam…

Dulu orang tua kita selalu pesan jangan main binatang ni…tak baik…judi…Tapi zaman budak2 mana dengar cakap org tua….degil..!!!! zaman aku tikam menikam era 80-an masa tu tak sama mcm yg aku dapat ni…Seingat aku la yg aku main dulu tikamnya tak le secolour-colour mcm ni…semuanya satu colour je..Kalau papan biru, baik gambar sampai kertas tikam semuanya biru…Banyak dapat “thank you” dari sekupang dua…mungkin yg design mcm ni keluar awal lagi sebelum aku lahir..Kenkawan yang dulu2 kaki tikam, yg masih simpan tikam lagi lama dari ni please share info utk aku dan kenkawan lain….




Sedikit info yg aku dapat dari seller tikam ni…Katanya “ tikam ni zaman dia sekolah standard 1 dah jumpa benda mcm ni…masa tu 70-an kalau tak silap dia…Ada gambar red indian pun ada…Yang ni gambar binatang…Kalau tikam baik dapat $1…itu paling besar pun…Kalau dapat gambar gajah, maknanya boleh cabut tikam lagi 2 kali…kalau dapat gambar itik terbang, dapat le se-kupang ( 10 sen )…Masa tu nak tikam bayar 5 sen je…” Masuk zaman era aku main tikam kena se-kupang dah….



Zaman moden ni tikam lagi canggih..masuk 50 sen, kadang2 RM1 pun ada…pulas mesin tu keluar le mcm telur atau bola ping-pong…bukak kadang2 dapat le key-chain kecik, robot kecik dan mcm2 lagi…

5 comments:

Sire Johhny Deep said...

haha...
teringat time teman jadi tokei tikam dolo!!
memula... siap check yang dapat singgit kasi buang!! rugi ooo...

retrospektif tul tikam nie....
macam mike cakap... orang tua cukup pantang tengok benda nie... marah benor dema!!!

blurguyz79 said...

tikam2 nilah bikin habis duit sekolah aku,hehehe

Fitri Osman said...

to KLudin...mesti dulu tokan besar...dah memang keje tokan, kalau tak menipu tak boleh untung besar...biasanya yg kaki tikam plak 2x penipu kalau tikam...kaahhh...kahhh..

Fitri Osman said...

bro BG...dulu duit habis takpe..duit orang tua...heee...

Anonymous said...

saya pun teringat la.. darjah 1 time raya nak pegi tikam ngan abang2.. tak sampai kedai tikam dah kena langgar motor, patah bahu. mak saya sket nyer sedih, kata saya kempunan air coke kot, sebab b4 tu mintak coke tak dapat. huhu.. yes, lepas eksiden tu dpt la minum coke.. kah2