Wednesday, December 2, 2009

Horlicks…( food drink )


Botol Horlicks ini walaupun tak cukup sifat ( plastik label Horlicks dah takde.. ) tetapi bila aku terpandang nye pasti aku terkenang kembali botol ini di zaman aku budak2 dulu..Cherita-nya mengesahkan antara mak aku, aku dan adik laki bongsu aku sewaktu membuat kueh raya di bulan poser dulu2..Orang tua dulu2 rajin buat kueh raya sendiri tak mcm zaman sekarang lebih banyak buat kueh tunjuk..Begitulah mak aku kalau dulu dia buat kueh raya, aku dan adik aku jadi assistant-nya..Bukannya takde kakak, ada…Bukan pemalas cuma dia sekolah pagi..Aku sekolah petang..Adik aku masa tu tadika pun tak kenal lagi..Sebelah pagi di bulan poser memang time favourite mak aku buat kueh raya..

Tugasan aku dan adik aku hanyalah menyusun kueh2 raya yg sudah siap ke dalam botol Horlicks ini..Jadi kena le susun cantik2 supaya kueh raya tu tak rapuh, tak pecah..Memang excellent la susunan kueh raya dalam botol tersebut..Mak aku memang tabikkk lah kat aku dgn adik aku sebab setiap kali kueh raya yg di susun, pasti cukup2 satu balang botol ni..Lepas susun penuh2, tepi bibir mulut balang botol tu akan di sapu skit minyak masak utk elak semut merah kecik2 tu masuk ke dalam..Pastu letak tisu atas sekali dan tutup ketat2..Macamana atau skill jadi cukup2 kueh raya disusun dalam balang botol ni korang teka-lah sendiri….


Zaman aku budak2 dulu botol Horlicks ni memang biasalah aku nampak sebab mak aku dulu suka simpan botol2 ni yg kosong untuk simpan kueh raya dan letak gula pasir..Ada yg saiz besar lagi dari ni tapi semuanya dah ter-gheban..satu bijik pun takde dah…ini je yg aku dapat balik..tak tau le pulak kot2 ada yg botol bom, botol guli Horlicks sebelum tu yg pernah keluar sebelum aku lahir..Pada collector otai2, member2 atau kenkawan yg ada lagi rare botol Horlicks ni buatlah special posting pasal history Horlicks ni utk rujukan aku dan kenkawan lain..Signboard Horlicks pun rare juga aku tengok kat tempat korek aku cuma masih tak lepas lagi tuan empunya tu..Papahal botol ni memang berat dan tebal kacanya..

Tapi aku pelik la zaman sekarang ni kebanyakannya aku kurang dengar atau jumpa baik adik,pupu2 atau kenkawan aku hidang atau order air kat kedai mamak air Horlicks satuu….Balik2 dengar teh tarik, teh o beng, Nescafe, Milo O atau tongkat Ali…kenapa yek..??

1 comment:

rimanilzah said...

balang ini ada dua tiga saiz.