Saturday, December 12, 2009

Milo tarik.......!!!

Milo tarik biasanya kita selalu dengar di warung2 kampung, tepi jalan, tepi longkang, bawah pokok ( kedai DODOT ) atau kedai2 mamak sekarang ni lah..Pernah-kah dengar Milo tarik di kedai runcit..?? Haa...25 tahun dulu kedai runcit memang masih ada Milo tarik lagi..Milo tarik ni bukan untuk dijual atau diminum...Kalau la ni pun nasib ada baik memang boleh jumpa lagi Milo tarik old skool ini tapi di kedai runcit lama2 lah...Biasanya empunya kedai tu apek atau nyonya yang punya...Korang yang lahir sebelum tahun 1980 biasanya sudah boleh tau apa itu Milo tarik ni di kedai runcit...

Masa aku kecik2 dulu bapak aku sering bawak aku ke kedai runcit beli barang2 dapur nun kat area kampung kelahiran aku tu Gunung Rapat, Ipoh...jadi masa tu aku masih sempat lagi melihat Milo tarik ni...Yang di maksudkan ' milo tarik ' tu yang ini-lah....taraaa....


Dulu, kalau sampai je kedai runcit tu bapak aku mesti letak aku dulu kat atas meja kaunter kedai tu..Dia tau aku mesti tak boleh turun punya sebab meja tu tinggi ( gerenti aku gayat kalau nak turun )...Dia buat mcm tu bukan apa sebab tak nak aku pongah barang2 kedai tu nanti..tak ke mana ler aku masa tu..Jadi aku pun perghabih masa aku dok tengok apek kedai tu duk tarik lepas-tarik lepas Milo tarik ni mcm ni...Merasa le juga aku tengok mcmane kegunaan Milo tarik ni..Ibarat 'cash mesin' le masa tu..Apek tu memang simpan duit kertas dan syiling dalam tin Milo ni..Seingat aku laa ada loceng gak dia letak kat tangkai atas Milo tarik ni sebab berbunyi bila ditarik atau di lepas..



Bahagian depan dan belakang Milo tarik ni sama je design-nya...


Ruang yg terhad dan tak brape jelas ni ada tulis tulisan cina...jadi aku tak tau bunyinya apa..Milo kot...




Barang ni aku dapat balik bukan kat kampung aku...aku pi korek sendiri kat kedai runcit lama yang usia kedai tu hampir mencecah 80 tahun ( kedai papan ) di suatu kampung melayu yg old skool..Apek tu memang tak pakai lagi dan tergantung bersawang begitu saja..Dia kasi 'pree' je kat aku sebab sebelum tu aku dah cerita tujuan sebenar aku nak kumpul salah satu barang old skool mcm ni.. Telima kasih apek..Aku dapat ni pun kira bonus bak kata headmaster Kamil, dah mcm ni rupanya berkarat di dalam tapi condition luar masih 75% cun lagi...tangkai tarik ni pun masih utuh dan kuat lagi...sebelum ni aku ada jumpa yang bentuk tarik dia sama seperti tangkai pemegang atas ini dan ada jenama lain yg pernah aku jumpa antaranya ' Susu Cap Bendera' dan memang owner tu tak lepas barang tersebut..Dia buat tempat letak surat2 je kat kedainya...


Sebelum aku blah dari kedai apek tu sempat gak aku tanya apek tu ini barang mana dapat..? Buat sendiri ke..?? Jawapan-nya bunyi mcm ni " ini balang zaman komunis dulu sudah daa..bapak saya dapat..kedai ni bapak saya jual, saya sambung jual..sikalang balang tak banyak, sulah tua..skit2 jual saja..anak kerja kelang,KL..besar2 anak..baguih kerja tapi saya tak minat duduk sana...banyaak syok sini kampong...sini olang tak sama sana olang.."


8 comments:

spallan said...

pertama kali dapat tengok tin ni jarak dekat, masa kecik dulu dok dekat bumbung saja, bila maknya kat kedai tarik baru nampak... tambahan kepada koleksi yang sangat menarik

Fitri Osman said...

tq spallan...tin Milo ni aku pun tak dapat info tepat lagi... adakah pengeluar Milo yg buat khas Milo tarik ni atau org dulu2 modified sendiri tangkainya...sebab ada berbeza tangkainya dan jenama lain pun ada lagi...kena tunggu otai King Daud posting tin2 Milo baru tau cerita...hee..heee...

blurguyz79 said...

tengok "cash machine" lama ni,teringat masa budak2,hehehe.

rimanilzah said...

aku ada kumpul barang milo sikit2. "milo tarik" ini salah satu koleksi yg dicari.

Fitri Osman said...

salam bro pasar karat...hang punya barang tak bungkus lagi..sibuk skit..bila nak datang KL? kalau ada extra aku kasitau..lubuk ada tapi tak mau lepas...

Fitri Osman said...

bro BG..."cash machine" kalau aku rajin nanti teringin gak nak buat tali tarik skali tapi takde space kat bilik nak sangkut tali...

en mat said...

bro fitri, hang dh check habih ke dalam tin tu, mana tau ada terselit duit sekupang taun 1971, lumayan.....

Fitri Osman said...

bro HM coke malaya...sekupang 71 takde..sawang ada aku simpan lagi..heeee...