Friday, December 18, 2009

Salam Hijrah 1431....

Salam Hijrah 1431 kepada semua kenkawan blog botol2, signboard2, jam2, duit2, pinggan2, otai2 barang2 lama yg tak bosan lagi tengok blog aku ni....dah masuk tahun baru 1431 kalender Islam kita yerr...Macam2 misi collector skang bagi mencapai hobi masing2 di tahun baru ni sampaikan duit dah kopak beli barang2 collectable, kena tipu pun ada...yang tak tau mana ori dengan ciplak pun ada lagi tapi itu duit korang...Sukati korang nak buat apa...Yang penting ada perubahan diri jadi baik,matang bila besor panjang ni, ada penambahan lagi gila dalam koleksi masing2..jangan lupa pesan orang tua kita dulu2, dunia2 jugak akhirat jangan lupa...Sembahyang jangan lupa...Pesanan ini untuk aku jugak......

Jadi hari ni aku posting benda untuk hala tuju kita hari2 selama ini...Takut ada salah tuju pulak...maklum lah ramai kenkawan rumah penuh barang botol, pinggan cawan, signboard, amari lama, duit2 lama bersepah, jam lama bergantung sana sini, atas bawah.....Kang ada yg sembah botol, pinggan atau water colour pulak....di sebabkan ruang tempat solat jadi sempit, ada kepala panda pulak suka2 nak lencong skit arah kiblat....Dengan adanya alat panduan arah kiblat ni, insyaAllah takde le kita sembahyang benda2 yg tak sepatutnya.....

OMNIMAG HOLY QAABA DIRECTION FINDER




Benda ni sebenarnya kepunyaan bapak aku...Masa aku kecik dah ada..Bapak aku kasi abang sulung aku pakai masa dia belajar kat US dulu untuk rujukan arah kiblat di sana pada tahun 80-an dulu...Skang benda ni dah pindah milik ke rumah aku..Masih boleh pakai lagi walaupun model ni keluar tahun 1980 dulu ( Hijrah 1400 )...





Buku kecik ni ada nombor rujukan indeks untuk arah kiblat di mana bandar2 kita berada di setiap negara...Penggunaan juga mudah...Kata lah kita di Kolumpo..Kod indeks dalam buku tu 85, jadi letak benda ni di atas tempat yg rata..Lencongkan benda ni ke kiri @ atau kanan dan pastikan jarum kompas tu pada angka 85..Yg gambar menara masjid tu arah kiblat kita...Mudah saja...

Salam Hijrah semua.....

No comments: