Sunday, June 28, 2009

Sigboard papan Coca-Cola



Signboard old skool kayu atau lapisan papan yg bergambar botol plastik Coca-Cola 500ml yg sedang terbaring di atas ketulan ais..Perkataan tertulis di atasnye ‘ Nikmat Segar ‘…Bukan nikmat malam pertama yek..Zaman dulu2 iklan kebanyakan dicetak/print atas lapisan zink..Ada yg saiz besar, sederhana dan kecil..Kebanyakan di tampal pada dinding dalam kedai kopi dan kedai runcit serta di depan/sisi tiang kedai2 runcit lama..Signboard kayu ni saya dapat dari bro Lob di era tahun 2002 dulu..Beria betoi suruh saya collect yg jenis kayu ni…Katanye payah skit nak dapat jenis ni…Jadi aku ambik le..

Sehingga kini belum lagi aku jumpa yg jenis kayu mcm ni..Kebanyakan jenis yg ada zink dan softboard..Menurut cerita bro Lob mcmane dia dapat signboard kayu ni, seingat aku la waktu tu si bro Lob ni pegi le korek barang lama kat satu kedai kopi lama tapi kat mana aku pun tak ingat la tempat yg dia cerita dulu tu..Waktu tu dia nak buang air kencing..

Masa ke tandas kat belakang kedai tu terpandang lah ada rumah papan..Dulu2 kedai kopi depan, umah pulak belakang..Terpandang le si Lob ni signboard papan Coca-Cola yg aku punya ni dibuat sebagai penutup lubang pada dinding papan bilik stor kot yg berlubang besar..Ada dinding jamban pulak sebelah tu kata Lob..Dia pun apalagi, kautim dulu,pastu siap beli papan playwood lain trade le dgn signboard papan Coca-Cola aku ni kat owner rumah papan tu..Siap bertukang kejap masa tu kata Lob…Haaa…ahaaa..Dasyat betoi kaki korek ni..Sama jugak otai Megat tu…Pakar korek barang lama..Betoi tak en.Kamil…..??? Bestprend lama dia jugak tu…


Ini le botol plastik Coca-Cola 500ml yg masih ada air sama seperti terpampang di signboard papan aku tu...Keluran sekitar tahun 1994-95 mcm tu laa..Tak ingat tarikh tahun keluar dia sbb dah old skool design ni..Jadi signboard ada, botolnye pun ada..Boleh le pair skali…



Alamat lama nye pun Jalan Foss, Kuala Lumpur….Ada kesan comot2 skit pada ayat kandungannye sbb dulu ada stiker harga RM1.40 pasaraya Fajar…

No comments: