Wednesday, June 10, 2009

Mesin Jahit ' ais kacang '


Mesin jahit ni jenama MINATO bukan Singer..Dilahirkan di Jepun tapi telah dijual di Tanah Melayu sejak 1920-an ( menurut opah bini aku - panjang umurnya sampai sekarang )Ceritanya lagi masa dulu mesin jahit ni glamour gak tapi tak bleh lawan Singer la..Design hampir sama cuma harga je murah skit dari Singer..Org kaya dulu2 pakai Singer la..



Kalau korang tengok nampak tak tempat nak pusing mesin jahit ni? Tempat pemegangnye dah barai/pecah..Tinggal pemegang besi je..Dulu ada pemegang mcm trottle kayu..nak gerak kan mata jahit ni kena le pusing pemegang tu macam mesin tangan ais kacang dulu2..Tu sbb opah bini aku kata mesin jahit ais kacang..Tak gerak pakai kaki..Dia le yg kasi mesin jahit old skool ni kat aku sbb dah rosak/jem (kata menantunye)..Pemegang jarum lak hilang..Skang mesin ni dah bleh fungsi, karat gila valve/aci engkol tu..Dekat 2 bulan aku bela balik..baru berjaya..Minyak wd40 kat 2 tong habis itu pun belum boleh fungsi..last choice aku ambik hammer hentam punya hentam ( geram tak bleh bergerak )kat engkol2 dia belah dalam tu sampai bergerak..Bila dah bergerak, bergerak2 le pastu..betapa gembira tak terkata..Bini aku pun tak percaya sbb dia pun dah hentam2 brape kali tapi tak bergerak langsung engkol2nye..Skang pergerakan mesin ni mcm baru, mcm enjin baru..pemegang jarum dah dapat dan dah pasang pun tinggal jarum je tak beli2 sampai skang..kalo nak dikenang balik masa aku repair mesin ni dulu, siap melukis atas kertas tempat skru dia..takut lupa tempat nak pasang balik..maklum le bukan pomen mesin jahit..Part2 skru dalam dia semua barai habis tinggal engkol2 je..Canggih betoi mesin jahit dulu ni. ( boleh gelar antik dah ni)..Sampai hari ni opah bini aku tak tau lagi mesin jahit ni dah boleh pakai sbb aku tak kasi tau..Takut nak balik..Heee..heee..Tapi memang dia ikhlas nak kasi kat aku sbb dia pun tau aku suka simpan barang2 old skool..Yg bestnye menantu dia nyaris nak jual kat besi burok tapi masa tu harga besi dah jatuh..Opah bini aku lak ingat yg aku ni minat simpan barang lama..Jadi dia suruh kasi kat aku...jage elok..

No comments: