Showing posts with label Radio. Show all posts
Showing posts with label Radio. Show all posts

Saturday, May 23, 2009

Radio Antik


Lawa tak radio ni? Ada antik tak? Radio ni aku beli kat Sham lokain Ipoh, murah je sbb dah rosak..Tak cecah RM35 pun..Sbb dah rosak, tak tau brand cap apa,lahir tahun brape..aku pun tawar2 dapat le harga yg bagi aku mampu nak beli..Dia kata kalo pandai repair le..Barang ni dah lama kat tangan dia, takde orang nak beli..Aku je yg nak beli..Bagi die hard radio collector, boleh le citer skit sejarah radio ni kat saya yek..Di alu2kan.Depan nye ada logo burung, pastu ada calit sarjan tak cukup pangkat..lawak je..Calit 2 je..made in Holland..Brand apa yek?


Ni le rupa dalam isi perut radio ni..Aku tengok elektronik board dia pun pening..Ada part dah cair skit, sbb short power kot..Aku ada la tau skit knowledge pasal elektronik circuit tapi radio ni aku fail..:p Member opis aku suruh pakai elektronik board biasa je yg cap ayam, convert board je..Janji boleh idup..Tengok la kalo ada kesempatan..Mcm convert enjin kater la..Kah..kah..


Ni belakang badan radio ni..Ada plug in tapi mcm plug pencucuh api dlm kater je..Brape volt DC aku pun tak tau..Skang ni aku mantain jage dia je supaya kelihatan muda selalu..Hee..hee..Nak beli radio yg paling antik,rare tak mampu la saya..Kalo ada sedara yg berkenan nak saya jage radio antik dia, apa salahnye..

Friday, May 22, 2009

Radio lama National Panasonic

Kalau ada yg perasan, mesti pernah tengok radio ni dalam filem 'Bujang Selamat' kan?? Lakonan Faizal Hussien masa filem dulu2..Radio ni bapak aku yg punya. Family aku masa dulu pakai radio ni la..boleh dengar siaran radio,mainkan kaset..Power dia boleh guna plug umah atau pakai bateri saiz D 8 bijik..Kira gempak la jugak..Skang radio ini tak glamour mcm dulu. Radio skang complete CD/DVD player..Yg ni kena pakai tangan, takde remote..Old skool kan?? Tapi bukan antik la..

Kalau nak cari channel FM, kena le pusing yg bulat besor tu..Khazanah ni bapak aku kasi,so aku simpan elok2..Kalau nak tau condition radio ni mcm dulu lagi, boleh guna kaset dan siaran radio cuma arier je ( antenna ) patah..Entah aku atau adik aku yg kerjakan masa dulu, tak ingat dah..

Ni tempat nak mainkan kaset..Button nak pause,foward,play,record,rewind dan stop/eject ada kat atas tu. Button LIGHT kat tepi tu nak menyuluh petak siaran kat sebelah tu..Ada speaker besar dan kecik..Treble dan bass pun manual setting, pulas je sedap mana nak..Bateri level meter pun ada.

Ni belakang keadaan radio, tutup baterinye hilang..Cable plugnye ada di sumbat kat tempat bateri.Ada habuk putih2 kat atas tu kesan bedak yg di tabur oleh anak puteri kesayangan aku..Tak sempat nak mengelap sbb camera nak abis bateri, so cepat2 shoot photo radio ni.