Sunday, August 1, 2010

Cegah sebelum terkena...

Biasanya barang2 aku dapat mesti aku bersihkan dulu sebelum di simpan di kawasan2 sewaktunya..Ada barang boleh rendam dulu, kemudian basuh dgn sabun la..Contoh yg mudah botol kosong dan gelas..Kalau barang yg mudah rosak atau terjejas di sebabkan air seperti kertas, aku mengguna kaedah seperti ini..




Ambil kain kering sehelai, buang habuk2 dulu..kalau ada taik lipas atau taik apa2 la, kasi kikis semampu yang boleh asalkan barang tu tak binasa..


Kalau ada duit lebih skit, tu kat Mydin ada jual murah skit tin spray anti bakteria..Salah satunya jenama Dettol yg tak asing lagi...


Kalau dah ada tu, kita kasi spray la...secara tak langsung kuman2 yg sudah melekat berpuluh tahun ada kurang la skit..Tips yg aku berikan ini aku tak jamin untuk kenkawan semua..Ini kaedah aku, mungkin kenkawan di luar sana tu ada cara lain yg lebih baik dari aku ini..

Al-maklum laa...sekarang ni barang2 lama kita tak tau kat mana cerok diaorg dapat..kalau kita menjember sendiri, kita tau la tahap mana kekumanan melekat barang tersebut..Yang paling aku takut sekarang ni kalau barang tu sudah di kencing Tikus!!! Kencing manusia boleh lawan lagi, kencing binatang ni..??? Cegah sebelum terkena...Play safe use....??? haaa...haaaa.....

4 comments:

frightrice said...

bro, ingat aku sorang jer pakai spray Dettol ni, hehehe. Tikos ni diantara binatang yang aku cukup geli, boleh tergamam sekejap dibuatnya kalau terserempak mana2. Dengan adanya penyakit Leptospirosis ni melimpah ruahlah kegelian tu :)

armouris said...

info tentang kencing tikus di SIHAT SELALU - Kencing Tikus (Leptospirosis)

Iaryylr said...

ENTRI YANG MENARIK!

Fitri Osman said...

frightrice,armouris,iaryllr..

cegah sebelum terkena....selamat berpuasa...