Monday, October 18, 2010

Menjember udang galah sesudah botol....

Salam buat kenkawan semua...Dah lama tak update blog aku ni..bak kata En.Mat dalam blognya, mood ghairah tak datang lagi....sekarang aku dah ghairah balik....ada berani !!! tanya la otai...

Kelmarin aku bercuti saje2 je ke kampung bini aku..nak beraya lagi melampau laa..!!! Jengah2 tengok org tua bini aku je...Jadi permulaan ghairah aku sebenarnya nak menjember udang galah kat kampung bini aku tu dulu..dah lama tak bagi makan..Memandangkan cuaca seminggu kebelakangan ni panas semacam, aku ubah masa awal pagi pi jember dulu botol ke, apa2 barang le yg boleh dapat..Lepas Zuhur jugak la aku balik semula ke kampung bini aku..Ada le skit dapat..itu pun repeat kat tempat kedai lama yg pernah di tenggelami banjir yg pernah aku posting tak lama dulu..kali ni dapat belakang2 kedainya...

Balik cerita jember udang galah ni, kalau kaki pancing udang galah sebelah sabak bernam/hutan melintang pasti boleh agak kat mana lokasi sungai ni...berlatar belakang kapal titanic yang terdampar kat kampung bini aku ni...haahaaa...


Petang hampir pukul 3 tu aku turun ke sungai menjember udang galah pulak...Kebiasaanya aku memancing dengan bapak mertua aku..hari tu dia sakit kepala, aku pancing dgn adik ipar bini aku yg bongsu...




Hari pun dah nak Maghrib, orang tua2 pesan balikkk......jangan masuk umah terus..basuh kaki ke muka..duduk luar dulu...aku pun bukak boot kater aku dan keluarkan barang jember awal siang tadi untuk di mandikan dulu kat luar rumah... Bapak mertua aku ingatkan aku sibuk menyiang baung ke, udang galah gred A ke.... rupanya cuci botol...!!!



Hari tu memang tak banyak udang galah yg aku dapat..maklum la masa tu sungainya air mati...takat nak buat makan2 boleh la..kampung ni biasanya diaorg jual udang galah dari makan kalau dapat lebih...kalau nak dapat udang galah besar, kena jauh skit la pi lubuknya..kebetulan hari tu enjin bot ada byk orang sewa, terpaksa le berdayung.....

Nanti senang2 aku posting barang yg telah di cuci tu....tunggu...!!!

4 comments:

frightrice said...

Fitri, kalau kat Sarawak, lagi besar udang galah lagi besarlah buaya dia :) Tak taulah betul ke tak, bagi aku kalau boat kecik dari buaya mintak maap jerlah aku nak naik, hehe. Boat kau ni ok.

Fitri Osman said...

bro frightrice...

ada betul cerita tu kot..kat sana buaya otai2... di sini buaya memang ada..adik ipar aku yg sorang lagi memang pernah bertembung buaya...masa tu dia memancing dgn geng2 kampung dia..

tu sebab aku suka keluar mancing dgn bapak mertua aku..pernah aku keluar dgn geng2 adik ipar aku ni..memang meriah tapi mulut takde insuran langsung...nasib aku hari tu memang baik laa....

bot fiber yg aku pakai tu 12 ft je.. kalau naik berempat memang rasa sempit skit...kalau senang2 boleh aku set geng botol jember udang galah sama2.. memang adventure..bukan setakat buaya, ular kapak pun boleh tahan kat situ....

frightrice said...

Last skali aku pegi mancing kat Kuala Selangor tahun ni, ikan kecik2 jer bro, hehehe :)

Buaya ni aku ada geli skit, nak ajak aku masuk sungai ada payah skit, takde ke mancing kat tepi sungai? Hehehe. Aku ni kalau tengok buaya kat zoo pun boleh tergemam especially yg lebih dari 15 kaki :)

Fitri Osman said...

haahaaaa....

bro..ni mancing kat tepi sungai jugak tapi bukan la daratan..di bawah pokok2 rendang, 25 kaki tepi tebing sungai..

tak panas bro... kadang2 ada botol kaca lama2 lalu tepi boat je..tak ambik laa....itu dalam ada tuan besar punya....hehehe..